fbpx

3 viktiga råd från skivbolagen

Det är inte alltid helt lätt att veta vad skivbolagen faktiskt söker när de är på jakt efter nya artister. För den som drömmer om en karriär inom musikbranschen kan det vara svårt att veta vart man ska börja och vart man ska lägga sitt fokus. Musikindustrin kan många gånger kännas otillgänglig och hård. Vi har därför tagit oss in och pratat med några som vet hur det går till på riktigt och bett dem om råd gällande hur man ska göra sin artistdröm till verklighet.

#1 No3/Sony Music


Mads Vraa arbetar som A&R hos No3, ett ungt label med fokus på alternativ musik och gärna artister med potential att nå ut internationellt. Mads ansvarar för att hitta nya talanger och arbetar med att vidareutveckla de artister som är signande hos labeln. No3 är en självständig del av disco:wax som verkar under Sony Music.

Det bästa råd jag kan ge är: Lyssna till vad andra människor säger. Självklart får du inte glömma bort dig själv och du får gärna ställa frågor, vara oenig, ifrågasätta – men tro inte att du vet mer än alla andra. Du kan fråga om allt i hela världen. Det är bara om du är självgod och tror att du har svaren på allt, som folk blir irriterade.

Många har också otroligt bråttom med att komma ut och spela live, men det spelar egentligen ingen roll förrän du blivit signad och har en strategisk plan. Det är naturligtvis inte så att liveuppträdanden inte betyder något i längden, men det är andra saker som kommer först. Så använd din tid i studion istället.

#2 Universal Music


Simon Mark Sørensen har en bakgrund från Universal Music, där han varit verksam som A&R och produktansvarig. Sedan 2011 har Simon arbetat med att släppa en serie olika framgångsrika skivor med några av Danmarks mest hyllade artister. Simon är också en av grundarna och samarbetspartner till det idérika konsultföretaget B Group, med referenser såsom Roskilde Festival, Tidal, TuneCore, Carlsberg och många fler.

När du som artist ska pitcha till skivbolagen får du bara en chans. Därför är det avgörande att du väljer ut 1-2 låtar med stor kommersiell potential. Många gör det felet at de skickar allt material direkt, vilket kan vara en omöjlig uppgift för en A&R som redan får flera hundra låtar varje vecka.

Skicka alltså endast 1-2 låtar, skriv en kort beskrivande text om ditt projekt och bifoga ett par bra pressbilder. Första intrycket betyder allt. Tänk utifrån skivbolagets perspektiv.

#3 Crunchy Frog Recordings


Crunchy Frog Recordings är ett independentskivbolag baserat i Köpenhamn, Danmark. Det grundades 1994 och trots att de inte är särskilt underground längre, har Crunchy Frog sedan starten behållit sin filosofi om att släppa alternativ musik med god kvalitet och att ge banden full kontroll över det kreativa skapandet.

Det är ju det här ’je ne sais quoi’, det som inte går att definiera förrän man hör det. Något originellt och unikt. Om bandet inte återuppfinner rock’n’roll så måste de göra sin egen tolkning av arvet. Vi arbetar nog på samma sätt som de flesta skivbolag: lyssnar på det material som skickas till oss, hör talas om band genom våra nätverk och även faktiskt riktigt ofta från de band som redan är signade.

Det är svårt att förklara processen, men när vi hör något vi tycker om så sträcker vi oss ut och ber om mer, eller går och ser bandet live för att få en känsla av vad de handlar om. Vi är inte intresserade av att signa band som inte redan vet vad de gör och som inte kan något själva. Sen är det också jätteviktigt att vi gillar de människor vi ska arbeta nära tillsammans med. Det är alltså både ett konstnärligt och ett socialt element som guidar oss, mer än någon idé om att bandet skulle vara exakt vad alla unga människor vill ha just nu.