6 tips för din digitala marknadsföring

Hur optimerar du din närvaro på sociala medier och kommer igenom det digitala bruset som en kommande artist? Här får du råden som fungerar.

Om det finns någon som kan digital marknadsföring är det Nikoo Sadr. Hon är chef för digital utbildning på engelska Music Ally – ett slags konsultföretag med fokus på musik och teknik och samspelet mellan de två – där hon bland annat rådgör skivbolag och artister. Dessutom arbetar hon också för festivalföretaget Glastonbury och har sin egen evenemangsbyrå.

Som en kommande artist kan det vara svårt att lysa igenom det digitala bruset och ingen har “receptet” för exakt hur man gör det. “Utmaningen är helt klart att skapa buller runt ditt projekt”, säger Nikoo Sadr. ”Den kreativa idén slår allt. Men du får inte försöka göra något som inte är du och som inte passar dig och ditt band.”. 

Här ger Nikoo några råd om hur du optimerar din närvaro i digitala medier.

1. Ta reda på vad ditt varumärke är

Jag hatar verkligen att kalla det så, men vi kan inte komma runt det faktum att band inte bara är band idag. De är varumärken och det finns en mängd olika saker man kan göra för att marknadsföra sin musik. Ta reda på vilka plattformar som passar dig och din publik och lär dig hur du använder dem korrekt.

2. Känn din publik

Det är väldigt viktigt att veta vilka dina fans är om du vill kommunicera med dem på rätt sätt. Kolla på “insights” på dina sociala medier för att ta resa på demografin. Och då är till exempel Facebook ett exempel där du kan kommunicera direkt med dina fans, så om du undrar om något kan du fråga dem.

3. Lägg inte upp ogenomtänkt content

Det borde vara självklart, men det kan finnas en tendens att posta något bara för att posta något. Gör inte det. Tänk i berättelser. Om du till exempel går till studion eller spelar live, posta inte bara ‘Jag spelar en konsert här’ utan bygga en berättelse kring den, som är en del av en längre personlig och sammanhängande berättelse som bildar en bild av dig som artist.

4. Var konsekvent och ha tålamod

Ta reda på hur du vill kommunicera med dina fans och vara konsekvent om det. Vissa artister talar mycket direkt till sina fans, och det kan vara trevligt, men bara om det är något du mår bra av själv. Det är också viktigt att vara ihärdig och tänka på att allt inte kommer på en dag – det tar lång tid att bygga en fanbase

5. Spela live

Naturligtvis är detta råd inte bara i det digitala, men du måste komma ihåg att denna bransch handlar om människor. Gå ut och se vilka dina fans är och prata med dem. Det är viktigt att starta en fanbase. 

6. Skapa samarbeten och kontakter

Sök efter personer och evenemang inom musikbranschen. Det kan hjälpa dig att få kontakter som kan hjälpa dig på vägen. Var öppen för alla typer av samarbeten och dela din kunskap – då får du förmodligen också något tillbaka.

Idag arbetar Nikoo som Interactive Marketing Manager på det världsomspännande musik- och filmdistributionsföretaget The Orchard.

Intervjun är skriven av bandsoftomorrow.dk
Översatt av Maja Frick