fbpx

AMWIN: “JAG KAN LÄTT VARA EN FUCKBOY”

Foto: Universal Music Group
Text: Johanne Nedergaard, översatt av Frida Burell

På den norska festivalen by:Larm festival fick vi äran att möta sångaren AMWIN. Vi snackade om hur det är att sticka ut på den svenska popscenen, och var hon finner drivkraften till sina energiska nummer. Den svenska sångerskan AMWIN har en agenda: Vi ska sluta sätta folk i fack, och människor måste sluta vara fuckboys. Hon slog igenom med singeln “Uber” och har senast kommit med hiten “Delorean”, där hon med sitt provocerande och catchy sound längtar tillbaka till den gamla goda tiden, när hon tyckte att killarna fortfarande kunde bete sig. Hon är inte feg med att säga att dagens killar har glömt de goda manéren, och erkänner att hon skulle ligga med hela casten från beverly Hills 90210, om hon hade haft chansen.

Det är fredag på by:Larm festival i Oslo, och jag har fått äran att möta Amanda Winberg, kvinnan bakom artistnamnet AMWIN. Kvällen innan har hon genomfört en minnesvärd konsert på festivalen. Sångaren, som ser ut att vara tagen rakt ur en skönhetstävling, överraskade mig totalt med sin “I don’t give a fuck”-attityd – med outfits som kanske inte nödvändigtvis följer idealet i den tidigare nämnda skönhetstävlingen. Med sin elektroniska pop, som inte heller möter dina förväntningar, hänför hon dig så fort beatet drar igång och hon öppnar munnen. Torsdagskvällen hoppade hon runt under spelningen i en enorm, blå, tyllklänning, och jag blev totalt tagen av hennes energi som sträckte sig långt utanför scenens gränser.

“Jag är tvungen att nå mitt mål, eller i alla fall försöka, så jag inte dör deprimerad.”

När vi slår oss ned inne på hotell irrar AMWIN lite småförvirrat omring och försöker hitta vatten till oss. Hon är söt och lite mer återhållsam än vad jag har förväntat mig vad hon ska vara, med tanke på hennes uppträdande den föregående kvällen. Vi börjar med att prata om hennes väg in i musiken.

Jag beslutade mig för att göra musik när jag var omkring 17-18 år. Jag tänkte: ‘jag kan inte bara ha det här som en dröm. Jag är tvungen att nå mitt mål, eller i alla fall försöka, så jag inte dör deprimerad’. Jag tog alla chanser till att uppträda som jag kunde få. Att dansa framför spegeln på hemma på rummet, kanske inte riktigt räknas som ett uppträdande, skrattar AMWIN och fortsätter: Jag började öva och funderade på ‘Vem vill jag vara som artist?’ – Jag kände bara att jag var tvungen att hitta den personen jag var, genom musiken.

Sedan det beslutet togs, tävlade Amanda Winberg i Idol, där hon kom på en andraplats. Även om ramarna för hennes musikaliska uttryck blev relativt smalt i tv-programmet, var det på många sätt en upplevelse som gjorde henne redo för en musikkarriär:

Det var första gången som jag stod på en riktig scen, minns hon tillbaka.

Drömmer du om att kunna leva på din musik? Innovative Artist Academy kan hjälpa dig på vägen dit

Efter deltagandet i Idol

Den målinriktade, unga, sångerskan blev signad hos Universal två månader efter deltagandet i Idol. Hon fick vara i en studio för första gången, och göra sina egna låtar med friare tyglar än vad talangtävlingen hade tillåtit.

Jag har tagit mig tiden att dela med mig av min process och mina låtar, även om jag inte alltid har känt att de har varit perfekta – de är åtminstone en del av mig. Jag har bara provat att hitta mig själv i det hela. Och jag tror att det hela kommer falla på plats, eller så drejer jag tallrikar och ger ut en countrylåt om en ett år, I don’t care.

Precis som att överraska, och att säga “I don’t care”, är något som AMWIN är riktigt bra på. Hennes mission är att ge publiken en upplevelse och inte placeras i ett speciellt fack, utan vill utvecklas på olika sätt som sångerska.

Min musik blir skapad utifrån vad jag gillar att göra. Live-delen är egentligen det som jag tycker allra mest om. När jag är i studion så ligger det hela tiden bak i tankarna. Men det handlar inte bara om att göra vad som förväntas av mig, utan att istället tänja på gränserna. Det är också det som jag försöker skapa i min musik. Det ska inte placeras i något fack, det ska bara skapas baserat hur jag har det just nu.

AMWINs väg till musiken är alltså hårt arbete och en stor tillit till sin magkänsla. Det hårda arbetet försöker hon fortfarande att finna sig i. När vi talar om hennes musikaliska process, förstår jag att bakom skönheten gömmer sig en osäkerhet, som de flesta av oss kan känna igen oss i.

Ärligt talat, så [innebär min musikaliska process, reds. anm.] en del ångest. Som artist och konstnär så är jag i behov av många saker, jag är beroende av människor runt omkring mig. Och det ger mig en massa ångest, att så många saker behöver falla på plats när det kommer till musiken. Jag jobbar mycket med samma människor. Vi försöker att leka med musiken och på så sätt släppa den osäkerheten jag fortfarande har, men vill bli av med. Jag försöker att inte begränsa mig till de saker jag vet att jag klarar av, utan försöker att experimentera lite.

“Mina koncerter är en slags safe zone för känslorna”

Då sångerskan inte vill hålla någonting tillbaka går en stor del av hennes musik ut på att utmana rådande normer. När man möter henne råder det inga tvivel om att hon bryr sig mycket om att folk måste få komma och gå, precis som de är.

– Det är viktigt för mig att tillåta alla känslor och att ge dem plats. Jag tror att konserter, eller i alla fall mina konserter, är en slags safe zone för känslorna.

Och att skapa ett frirum i och med sina konserter är något av en konst. AMWINs konserter är inte bara ett frirum för publiken, utan också för henne själv.

Det är ganska sjukt, men det är det enda stället där jag känner mig helt trygg. Det är den enda platsen där jag bara lever i nuet. Annars kan jag ha det ganska svårt för att leva i nuet. Men när jag står på scenen så känner jag bara att jag är i synk med mina känslor och att jag inte kan tänka på annat. Det är därför det händer en massa spontana saker, det ger mig en massa energi.

Vill du veta hur du kan nå ut med din musik i musikbranschen?

Den heliga eden mot fuckboys

Under konserten på by:Larm fick den svenska sångerskan, innan den tidigare nämnda hiten “DeLorean”, publiken att placera deras högra hand på bröstet. Därefter skulle alla heliga lova att de aldrig skulle bli en fuckboy. Och det var helt klart en vattendelare i publiken, särskilt var det många av männen i publiken som inte var så entusiastiska. AMWIN gör det dock inte bara för att provocera, utan också för att folk ska inse att man faktiskt måste uppföra sig.

Det vore bra om alla bara kunde börja behandla varandra bra. Men jag tycker det är kul att leka lite med det sättet som vi normalt sätt brukar bete oss på. Det jag säger behöver nödvändigtvis inte handla om fuckboys, men det passar till låten. Det handlar i verkligheten om att tänka en omgång till över hur vi uppför oss mot andra. Jag har varit med om det en del gånger, speciellt när det kommer till dejting. Det finns så många stereotyper, och så många sätt att bete sig på, som verkligen inte är vettiga.

Budskapet är tydligt. AMWIN erkänner dock att hon själv inte alltid kan leva upp till sina ideal, men att ämnet är viktigt att prata om.

Det är lätt att inte vara ärlig mot andra, och inte heller mot sig själv – det har jag mycket erfarenhet av. Alltså, jag kan säkert vara en fuckboy ibland. Men det är kul att leka med det och bara vara uppmärksam på det.

Vi avslutar det hela med att snacka lite om hennes framtidsplaner. Hon har en EP på gång, och är sugen på att komma till Danmark och spela.

Jag har alltid haft någonting för Danmark. Så förhoppningsvis kan jag åka dit, uppträda och bara hänga där. Och sen tycker jag att språket är sexigt, haha.

Och med AMWINs ärlighet och hennes förmåga att alltid vara rakt på, är jag säker på att hon kommer gå långt.

Innovative Artist Academy är kursen för dig som skapar egen musik men vill lära dig arbetet bakom musiken