fbpx

ASTRID S: “JAG ÄR VÄLDIGT INVOLVERAD I FÖRETAGET BAKOM MITT VARUMÄRKE”

Foto: Stian Andersen
Text: Nikoline Skaarup
(översatt från danska till svenska av Isa Ellman)

Det behövs ett tresiffrigt tal för att beskriva hur många miljoner streams den norska sångerskan och låtskrivaren Astrid S har samlat på sig genom sin fängslande popmusik. Men även om det kan vara frestande att mäta sin framgång i antal streams, är det också något helt annat som har betydelse för den unga artisten. Vi har snackat med Astrid S om intresset för och vägen in i musikbranschen, och om hennes bästa råd till dig som har en dröm om att kunna leva på musiken.

“Min mamma och pappa sa alltid hur de kunde se redan när jag var liten, att jag reagerade på musik på ett annat sätt än andra treåringar”


Astrid S, eller Astrid Smeplass som hon egentligen heter, är född och uppvuxen i den lilla tätorten Berkåk i Norge med omkring 1000 invånare. Trots att Astrid S inte kommer från en musikalisk familj, har det stått klart ända sedan barnsben att musiken flyter i hennes ådror.

Musik har alltid betytt mycket för mig. Ingen i min familj spelar instrument, sjunger eller något sånt verkligen ingen! Så det är rätt konstigt att min mamma och pappa alltid sagt hur de kunnat se hur jag reagerade på musik på ett annat sätt än vad andra andra treåringar gjorde,” berättar Astrid S, som jag träffar på ett litet våffelbageri i centrala Oslo, dagen efter hennes andra akustiska konsert i Kulturkirken under den årliga by:Larm Festival. Jag försökte att själv att gå på konserten, men redan en halvtimme innan den skulle börja stod det klart att det var ett omöjligt projekt: kyrkan var fullproppad med folk. Alla ville se det norska stjärnskottet, och även fast Astrid S var ledsen över att jag hade fått vänta i onödan, fick jag i alla fall fram en poäng: hon är omåttligt poppis!

“Man ser sina streamingantal och tänker att det bara är siffror, det går inte att greppa riktigt. Men när jag spelar konserter och folk faktiskt dyker upp och kan texterna alltså texter som jag har skrivit i badkaret och sånt och sjunger med, är helt sjukt. Det är så lätt för folk att följa än och sätta på en låt om de vill lyssna på ens musik, men det är annat när folk köper biljett, tar på sig kläder och beger sig utanför dörren,” skrattar Astrid S och fortsätter: “för att faktiskt ta sig till en plats där jag ska spela det är helt fantastiskt.”

Den första känslan av framgång och vägen dit


Vägen till fullproppade konserter och shower, likt den i kyrkan, har underlättats tack vare Astrids föräldrar berättar hon. För trots att de inte växt upp med musiken själva, har de varit helt öppna gentemot Astrids stora passion. De anmälde henne till både piano- och sånglektioner, innan dess att hon gick med i en orkester när hon började skolan. Intresset för musik har alltid varit närvarande, men det var inte förens hon kom upp i tonårsåldern som hon började se musiken som en professionell karriär i framtiden.

“Jag började sträva mot att bli professionell musiker när jag var 15 år, vilket faktiskt är rätt sent det känns som att alla andra alltid säger att de började skriva musik när de var sex år gamla, men jag började mycket senare då jag samtidigt köpte en gitarr för att spela John Mayer. Det var då jag insåg att det var det här jag ville göra.”

Även om det tog ett tag för Astrid S att komma på att drömmen var att göra musik, tar det inte mer än en sekund att svara på frågan när jag undrar vad det var som plötsligt triggade igång henne där under tonåren.

“John Mayer faktiskt. Och så är jag ett stort fan av danska Mads Langer. De påminner lite om varandra, och singer-songwriter-soundet med gitarr och ett simpelt akustiskt uttryck har en stor del av mitt hjärta. Så det var det som inspirerade mig till att skriva mina egna låtar. Men vet du vad, den musiken var rätt annorlunda mot den jag gör idag, men jag minns också att jag var ett stort fan av Britney Spears när jag var liten, och sjöng hennes låtar framför spegeln,” säger Astrid S och skrattar.

Även om Astrid S också jobbar med andra låtskrivare (monsterhiten “Hurts So Good” är skriven av Lindy Robbins, Julia Michaels, Tom Meredith och Marco Borrero), är Astrid S med i majoriteten av skrivandeprocessen till musiken hon gör. Eftersom hon i många år har sjungit och spelat piano, har det också känts helt rätt att ta fatt i penna och papper för att skriva.

“Det är kul, för jag visste överhuvudtagen inte hur man skrev en låt, även fast det säger sig självt hur man gör. Men du vet, jag hade aldrig prövat. Men så kom jag in under en låtskrivningssession en gång med en annan låtskrivare, och hon förklarade för mig såhär simpelt: bara spela några ackord på pianot och nynna melodin, eller bara sjung ett å annat. Hon sa till mig: okej, vilka ord känner du att du har lust att sjunga till den här melodin, vad tänker du på just nu och det gjorde det enklare. Sedan kom allt väldigt naturligt, vilket var jätteroligt för att, ja…,” säger Astrid S, och jag blir nästan frestad att avsluta meningen med “… resten är historia”.

En historia, som inte kan skrivas på många år framöver, och ifall allt fortsätter precis som det gör just nu, kommer bli en framgångsrik sådan. För allra första gången som Astrid S själv fick veta hur ‘framgång’ smakar, var när hon spelade en konsert i hennes hemby.

“Det förvånar mig verkligen hur folk tar på ytterkläder och bara: okej, vi ska gå ut nu och köra till det här stället för att se Astrid”


“Jag kommer från ett väldigt litet ställe på landet, och jag kommer ihåg hur jag brukade spela konserter där. Varje år är det så att massa folk från alla möjliga städer i Norge kommer dit och ställer ut skulpturer, hantverk av trä och järn och sånt, det är verkligen coolt. Jag minns ett år då jag spelade där när jag var 15, det var mitt första uppträdande med gitarr. Jag spelade en massa Ed Sheeran-låtar, och det var typ 20 personer i publiken. Året därpå spelade jag också, när jag fyllt 16 och hade gett ut en singel och mitt namn var lite igenkänt…” berättar Astrid S.

Denna gång möttes hon av omkring 2000 personer som kom från alla möjliga ställen för att se Astrid S uppträda, och det var en sjuk upplevelse för henne som då bara hade konserten hon gjort året innan som referens. Och för att toppa det hela så regnade det denna gång, så att se så många dyka upp fick tårarna att börja rulla hos den här gången 16-åriga Astrid:

“Det förvånar mig verkligen hur folk tar på ytterkläder och bara: okej, vi ska gå ut nu och köra till det här stället för att se Astrid”, säger hon: “Det är helt sjukt! Det är fett hur artister som Beyonce och Rihanna kan ha en ‘självklart kommer folk och ser mig’-attityd och bara vara helcoola kring det. Jag önskar att jag kunde ha det självförtroendet, men jag uppskattar verkligen att folk dyker upp.”

“Ibland kan det vara frustrerande att vara så involverad i varumärket bakom att vara artist, men för mig har det varit viktigt och jag är verkligen intresserad av det”


Astrid S har spelat massvis av konserter och på festivaler sedan hon var 16 år, och när vi sitter och pratar, på det lilla våffelbageriet i Oslo, är musikbranschfestivalen by:Larm i full fart på andra sidan gatan. Branschfolk av olika sorter skyndar sig mellan seminarier, konferenser och möten, och jag frågar Astrid S om hon tycker att det har spelat någon roll för henne att ha ett finger med i spelet rent tekniskt.

“Ja, det har det. Ibland önskar jag att jag inte var så delaktig i det, men jag är väldigt involverad i företaget bakom mitt varumärke, och jag vet en massa saker runt det hela; hur streaming fungerar, och rent generellt med radiokanaler i olika länder och så vidare. Jag tror att det är bra att veta sånt, hur olika marknader fungerar, för då får du ett hum om vilka låtar som kommer göra sig bra på radio men kanske inte lika bra på Spotify, och i vilka länder de släpps i till exempel.

“Ibland kan det vara frustrerande att vara så involverad i varumärket bakom att vara artist, men för mig har det varit viktigt och jag är verkligen intresserad av det,” fortsätter Astrid och berättar att hon hon mycket väl kan föreställa sig att en dag jobba bakom scenen med en artist som exempelvis på ett skivbolag eller som manager.

Att som artist hålla sig uppdaterad på allt som händer rent tekniskt kring sitt varumärke mellan alla shower, intervjuer, videoinspelningar, photo sessions, låtskrivningssessioner, tid i studion och så vidare, kan såklart vara väldigt svårt. Astrid S har hittat flera sätt att försöka hänga med, och det är i synnerhet några saker som har fungerat särskilt bra.

“Till exempel har min agentur, CAA, några riktigt bra datorprogram som samlar massa information kring mina sociala medier. På så sätt kan jag kan skaffa en överblick kring vilka det är som lyssnar på mina låtar. Annars så försöker jag också följa med min manager eller A&R till alla företagsmöten. Även fast jag inte är med för att diskutera saker, är det intressant att sitta med och lyssna på vad de pratar om. Det är verkligen lärorikt, och jag tror faktiskt det är på dessa möten jag lärt mig mest… av att bara närvara.”

Att vara artist kräver originalitet och “ben i näsan”


De flesta artister kan med all sannolikhet känna igen sig i att arbetet är väldigt krävande och tär på krafterna, och att man från och till lär sig av sina tidigare misstag, som så många andra gånger i livet. Det är en sak som Astrid S får lära sig om och om igen, som hon önskar att hon tänkte på lite oftare.

“Det är en sak som jag alltid tänker att ‘det här ska jag aldrig göra igen’, men som jag ändå alltid upprepar när vi skriver låtar. Jag vill gärna vara så lätt att arbeta med som möjligt, så de gånger jag ibland kan känna att jag vill ha det på ett annat sätt till exempel ett sound eller ett ord som jag önskar vore annat så kan jag bli sådan: Okej, vi använder det ord du föredrar, eller vi gör den intervjun du gärna vill att jag gör,” berättar Astrid S och fortsätter;

“Men magkänslan har alltid rätt, och jag ångrar mig alltid sen. Jag har gett ut låtar som jag varje gång jag hör dem, irriterar mig på för att jag skulle vilja ändra ett ord. Och det är inte bra eftersom att du ska sjunga det där ordet 200 gånger sen. I slutändan är det mitt namn, mitt ansikte, som ska representera den låten och ställa upp i intervjuer och så vidare. Så jag försöker att vara stark och våga säga nej!. Du ska ha…,” säger Astrid S och börjar le: “…säger man så på danska? att du ska ha…,” fortsätter hon och avbryter sig själv och vänder sig mot sin manager, som sitter vid ett annat bord på caféet, och frågar på norska: “… ben i nese?”

“Åh ja, ben i næsen,” utbryter jag, var på Astrid S börjar skratta. Vi har för säkerhets skull valt att göra intervjun på engelska, men: “bone in your nose det låter verkligen konstigt på engelska,” säger hon, varpå hon konstaterar att man aldrig kan få nog med “ben i näsan” som artist. Hon menar att det är svårt om andra ska komma in och bestämma över hennes musik, eftersom att i slutändan handlar musikskapande om en känsla; det finns inga regler, inget facit. Annars hade det varit lätt.

“När folk ser vilket arbete du lagt ned på musiken vill de hjälpa dig uppnå bra resultat”


Utöver att du som artist kan ta lärdom från Astrids egna tips om att ha så kallat “ben i näsan” och våga säga nej, så har hon också ett annat råd till dig som går med drömmen om att bli artist:

“Det typiska rådet är att ‘hard work pays’, och så är det faktiskt. När folk ser vilket hårt arbete du lagt ned på musiken, vill de hjälpa dig uppnå bra resultat. Men jag tror att det är viktigt att…,” säger hon och avbryter sig själv: “…en massa artister är verkligen hungriga på framgång där ute. Man lyssnar på alla hits som gjort succé, och man tänker på vad andra artister har gjort för att nå dit. Och så testar man att göra likadant som så många stora stjärnor. Alltså, för 20 år sedan var där 10 olika artister med några i toppen av alla hitlistor, och idag är det 50 olika artister istället. Det är bara så lätt nu med sociala medier och streaming och så vidare. Så jag tror att det är viktigare nu än någonsin att försöka sticka ut ur mängden. Hitta din egen väg du har all tid i världen. Du kan ha riktigt många följare på sociala medier och så vidare, men i sista stund handlar det om musiken, och om den är riktigt bra kommer den leda vägen för dig. Om någon stressar dig – och det upplever jag hela tiden med deadlines – så kom ihåg att alltid ta den tid du behöver för att göra det bästa av en låt till exempel, för det är musiken som tar dig i mål, inte följarna eller deadlines.”

Vår tid håller på att löpa ut nu, då Astrid S förståeligt nog, har ett mycket tight schema under festivalen, och jag är nog inte den enda journalisten i Oslo som hon ska prata med. Även om intervjuer ofta handlar om att det är ny musik på gång, nya spännande samarbeten, kommande konserter och så vidare, som Astrid S gladeligen ställer upp på – “Jag svarar i princip på alla frågor,” – så är det ibland andra saker hon tycker kunnat vara liiiite roligare att prata om.

“Ibland när jag gjort något riktigt intressant, eller om något kul har hänt, om jag sett en riktigt bra TV-serie eller dylikt, önskar jag att folk kunde fråga mig vilken min favoritserie är eller liknande. Jag kan ju inte direkt mitt i en intervju plötsligt avbryta och säga ‘Förresten, min favoritserie är…,” skrattar hon.

“Vilken är det?”

“Breaking Bad,” säger hon kvickt.

“Åh, den har jag faktiskt inte sett ännu…”

“Har du inte!! Men faktiskt… här är en fun fact: Jag förlorade en gång nästan alla mina vänner när jag berättade för dem att jag varken sett Harry Potter, Star Wars eller Sagan om Ringen. Folk blir verkligen frustrerande, det känns som att man inte är en komplett människa förens man sett åtminstone Harry Potter.”

Och med det sagt har Astrid S ett sista – men mycket viktigt – budskap:

“Till dig där ute, som inte heller sett Harry Potter: Du är inte ensam.”

Tags:
,