fbpx

INTERVJU MED DEBS WILD: KVINNAN SOM UPPTÄCKTE COLDPLAY

Foto: PR

Att kommunicera på nätet, och speciellt på sociala medier, är en konst som kräver hårt arbete. Det spelar ingen roll hur bra musik du gör om ingen annan vet om det. Detta har vi pratat om med brittiska Debs Wild, hon som en gång i tiden upptäckte Coldplay och som fortfarande dagligen arbetar med bandet och ser till att de är i kontakt med sina miljoner av fans. Här delar hon med sig av goda råd och berättar historien om hur det gick till den gången 1998 då allting började.

“17 years ago today an amazing lady called Debs Wild discovered us in a tiny bar in Manchester. Without her, no Coldplay. #thankyoudebs PH”

Så löd en tweet från Coldplay den 14 spetember 2015. Det är inte alla som kan skryta med att vara den fantastiska lady som upptäckte Coldplay redan 1998, men det kan Debs Wild. Och vi kan skryta med att vi lyckats fånga henne för en intervju. Wild är inte bara expert inom musikbranchen och freelansar som musikbranschkonsult, hon är dessutom den som står för Coldplays fan-interaktion.

Om du är intresserad av att lära dig mer om hur du når dina fans och när du ska börja räkna med dem som en del av din strategi, då ska du fortsätta läsa, för snart kommer Coldplay-oraklet dela med sig av sina goda råd.

Men innan vi kommer dit  ska vi börja med att spola tillbaka tiden till den där gången 1998 och höra lite om hur det egentligen går till när man upptäcker ett band som Coldplay…

Jag var A&R Scout för Universal Records och åkte till Manchester för att besöka (den inte längre existerande) In The City Music Convention. Det var en regnig måndagkväll i september och Coldplay var först ut att spela den kvällen. De var ett av de få band jag inte hört tidigare som spelade tre kvällar i rad, så de var i toppen av min ‘to see’-lista“, förklarar Debs Wild.

Det var särskilt en sak med det, på den tiden okända bandet, som fångade Debs Wild’s uppmärksamhet.

Det första var Chris’ röst. Bandet hade precis börjat spela när jag kom in på spelstället. De spelade en lugn låt och Chris’ röst fångade mig direkt. Den var inte exakt likadan som nu. Den påminde mig om Jeff Buckley, vars röst jag också älskade.

Det fanns plats så att Debs kunde ställa sig nästan längst fram, och hon var trollbunden.

De spelade ett ganska kort set, men jag blev stående genom hela setet, vilket är ganska ovanligt på ett konvent som detta. Du ser vanligtvis en till två låtar och sen går du vidare till nästa spelställe.” 

Det var dock inte förrän 2001 som Wild började arbeta för Coldplay, då hon började som redaktör på coldplay.com. Där hade hon nära samarbete med skivbolaget, manangement och webbutvecklare och hennes främsta arbetsuppgift var att skapa material till hemsidan, som till exempel bilder och intervjuer. Utöver detta ansvarade hon för att hålla Coldplay’s fans informerade om nyheter, konserter och releaser, styra en Q&A-sektion och arbeta på att involvera bandets fans så mycket som möjligt.

Men låt oss ännu en gång spola tillbaka tiden till slutet av 90-talet, innan vi kommer till den rollen Debs WIld spelar i Coldplay-universumet idag. För hur blev det så att Wild’s scouting slutade med ett samarbete?

Man inleder ett förhållande. Att först signa ett band är som att dejta. Du ser dem, du gillar dem, du bjuder ut dem – förhoppningsvis säger de ja, om de gillar dig också – och så blir du gift. Tyvärr nådde vi inte till det stadiet, eftersom min chef inte signade dem, men förhoppningsvis förstår du analogin.

När Debs Wild lämnade spelstället den där regniga kvällen i september fick hon med sig ett visitkort, som bandets dåvarande manager Phil Harvey mycket lägligt hade placerat vid dörren. Wild ringde till honom dagen därpå och efter lite snack frågade hon om han kunde skicka en demo till henne.

Deras EP The Safety landade hos mig några dagar senare, och den knuffade omkull mig totalt. Den fick håren att resa sig på armarna. Total gåshud,” förklarar hon och fortsätter:

Jag träffade bandet och Phil på en lokal pub veckan därpå och vi pratade mycket med varandra de kommande månaderna. Jag besökte också fler shows med bandet. Sen introducerade jag dem till en musikadvokat, som fortfarande representerar dem idag. Jag introducerade dem också till en publishing-vän (Caroline Elleray, BMG Publishing, red.), som signade dem till publishing-firman. Jag fortsatte scouta andra artister och även om vi fortsatte att hålla kontakten var det först i slutet av 2001 jag faktiskt började arbeta med dem.

Wilds roll har ändrat sig sedan den gången hon uppdaterade hemsidan med nyheter år 2001 och nu finns hon där med ett mer övergripande ansvar, och hjälper till där det behövs. Coldplay själva kallar henne deras “Web Ambassador”, men det enklaste sättet Wild själv kan beskriva jobbet på, är genom att kalla det “Fan Liaison”: “… för att (nästan) allt jag gör är att koppla ihop bandet med deras fans.” 

Från Debs Wild till dig

Du skulle aldrig gå fram till vem som helst som du inte känner och säga “köp det här!”, så låt bli att göra det online.

Nu har du fått historien om hur Coldplay startade och du vet också vem som står bakom deras kommunikation med de många fansen.  Även om du som artist ännu inte nått upp till samma antal fans som Coldplay, ska detta inte hindra dig från att tänka på marknadsföring och kommunikation och att ta med detta i dina strategier. Enligt Debs Wild ska detta vara en del av din tankegång från den sekunden du skapar ditt band eller dig själv som artist.

Tänk igenom det först, och gör det sen. Så snart en artist lägger ut något i offentligheten, oavsett om det är en låt, en video, en show eller bara en post är det viktigt att artisten tänker på att kommunicera med sina fans.

Och detsamma gäller enligt Wild den, ofta lite opopulära, idén om att som artist eller band se sig själv som ett brand.

Det finns ingen anledning att inte börja tänka så redan från starten. Artister tycker inte om tanken på att de är ett brand (och det tog mig också lång tid att förlika mig med tanken), men det är de. Marknadsföring är avgörande och det är alltid viktigt att bli igenkänd direkt, för namn, logga, bilder… inte enbart musik.

Och grundläggande handlar det om det simple fact, att det enda sättet du kan lära känna dina fans på, är genom att interagera med dem.

Du ska behandla sociala medier som ett verkligt samtal. Du skulle aldrig gå fram till vem som helst som du inte känner och säga “köp det här!”, så låt bli att göra det online. Bygg upp ett förhållande. Om du ställer en fråga till dina fans, så kommer de att svara, så prata med dem, chatta med dem – och gör det personligt. Fans älskar att känna sig speciella och att deras favoritartister – oavsett om det är tal om en helt ny artist eller en superstjärna – finns tillgänliga att kontakta, så prova att göra det tillgängligt (till en viss gräns!).

Vi är vid slutet av intervjun och Coldplay-oraklet Debs Wild har avslutningsvis två helt generella råd som hon gärna vill dela med sig av till dig som drömmer om en karriär som musiker.

“De två bästa råd jag har, som är relevanta för artister är: Ha fötterna på jorden och huvudet utanför molnen. Det andra är: Låtskrivande är som en muskel, som behöver tränas varje dag.”

Text:  Nikoline Skaarup (red. Ida Holmström)