fbpx

Intervju med Marcus Winther-John: Så är det att skriva en låt till Melodifestivalen

Foto: Privat
Text: Sofia Leine

Med tanke på att Melodifestivalen årligen följs av miljontals människor är det inte förvånande att tävlingen har en stor inverkan på den svenska musikbranschen. Oberoende av ett bidrags framgång i själva tävlingen, kan en medverkan i Melodifestivalen resultera i fina placeringar på musiktopplistor och en framgångsrik musikkarriär för såväl artister som låtskrivare. Efterfrågan att delta i tävlingen är följaktligen skyhög och tusentals bidrag tävlar om att knipa en plats i startfältet varje år. Strax innan finalen av Melodifestivalen 2020 hade vi möjligheten att tala med Marcus Winther-John, en av låtskrivarna till Robin Bengtssons bidrag “Taka A Chance”, som gick vidare direkt till final efter årets första deltävling. Han berättar bland annat om hur det kom sig att han skrev en låt till tävlingen och vilka de största skillnaderna är mellan att skriva en vanlig låt och ett bidrag till Melodifestivalen. 

Hur kom det sig att du skrev en låt till Melodifestivalen? 

– Jag blev inbjuden till ett writing camp på Mallorca förra året tillsammans med svenska och danska topplåtskrivare och hade en fantastisk dag med Jimmy Jansson (som skrev 6 sånger till det här årets Mello) och en dansk producent som heter Carl Frederik, där vi skrev “Take A Chance”. Det har alltid varit lite av en dröm att ha en låt i den svenska melodifestivalen eftersom det bara verkar vara den ultimata versionen av den lokala ESC. 

Vad finns det för skillnader mellan att skriva en vanlig låt och ett bidrag till Melodifestivalen?

– Den faktiska processen är inte annorlunda från vilken annan låt som helst jag skriver. Oavsett vilken eller till vem jag skriver för, försöker jag skriva den bästa möjliga låten under den dagen med den konstellationen av co-writers. Men det är såklart några saker det är bra om man är medveten om när man skriver för Melodifestivalen. Sången får inte vara längre än 3 minuter lång och du försöker få folk att connecta och älska din låt efter första gången de hör den, vilket är en utmaning. De flesta låtar som blir hits hör vi vanligtvis ganska många gånger innan vi verkligen connectar, så när man vill göra det redan första gången måste man vara tydlig. Tydlig melodi och låttext. Enkel men även med något som får folk att vilja höra låten igen. Det är där många av mina skrivtekniker och dogmas kommer till nytta. De ger mig “go-to” tricks att testa på för att göra de enkla sakerna starka.

Hur var det att arbeta med Robin Bengtsson? Påverkade det faktum att han vunnit tidigare låtskrivarprocessen? 

– När vi skrev låten hade vi faktiskt ingen aning om vem som slutligen skulle sjunga den och vi visste inte ens om den skulle bli vald till showen. Men jag är så glad att Robin ville sjunga vår låt, han har en fantastisk röst och jag gillar verkligen viben när han sjunger den här sången. Jag tycker det visar den mer sårbara sidan av Robin, som jag verkligen gillar. 

Är det viktigt att låten presterar bra i tävlingen?

– För mig att bli framröstad direkt till final betyder att låten redan har presterat riktigt bra. Jag är så stolt över det. Såklart hade det varit fantastiskt om vi fick en fin placering i finalen, men främst av allt hoppas jag att folk connectar med “Take A Chance” och vill fortsätta höra den efter Melodifestivalen.

Vad skulle ditt råd vara till framtida talanger som drömmer om att medverka i Melodifestivalen? 

– Som låtskrivare skulle jag ge samma råd som jag skulle ge till vilken dröm inom det området som helst. Skriv mycket, med många personer. Var positiv och kom ihåg att njuta för man vet aldrig vad som kommer bli en hit och inte. Och också, försök att komma på nya idéer, nya vinklar eller versioner av saker du älskar. Tänk i koncept, både för låtar, shower och artister men försök inte att skriva något du inte tycker om. Du är alltid bäst på det du gillar mest.

Drömmer du också om att medverka i Melodifestivalen? Läs mer om Innovative Artist Acadamy, kursen som tar dig ett steg närmare en karriär i musikbranschen.