INTERVJU MED VANCE JOY: MÖT DEN BÄSTSÄLJANDE MUSIKERN OCH LÄS OM HANS VÄG IN PÅ MUSIKSCENEN

Foto: Justin Bettman
Text: Nikoline Skaarup, Isa Ellman

Möt en sångare och låtskrivare, vars väg in i musikbranschen är precis den många aspirerande artister och musiker drömmer om. Han la ut en låt på internet, och två veckor senare hade han fått ett avgörande meddelande i sin inkorg. Långa turnéer och flera utgivningar senare möter vi den australienska Vance Joy för att snacka lite.

“The Land Down Under” har gett oss väldigt mycket bra musik genom tiderna: Nick Cave, Tame Impala, Sia, Wolfmother, Chet Faker, Courtney Barnett med flera. Singer-songwritern Vance Joy står också på listan, för efter sin break-through-singel “Riptide” fångade han inte bara aussiernas hjärtan, utan otaliga hjärtan världen över. Den populära indiepop-singeln har sålt över 1 miljon exemplar, och i hemlandet låg den på topplistan med rekordlånga 120 veckor i rad. Det beviset kan knappast förvåna någon som har hört låten, då den slående melodin och dess starka textrader bara kan resultera i en hitlåt. Andra nummer som “From Afar”, “Georgia” och “Mess Is Mine” är fler exempel på Vance Joy’s aka James Gabriel Wanderson Keogh’s skicklighet för låtskriveri – färdigheter som har tagit honom världen runt på turné.

Det var i Hamburg, närmare bestämt på den tyska showcase- och musikbranschfestivalen Reeperbahn Festival, som jag träffade Vance Joy och snackade lite. Klockan hade slagit fem på eftermiddagen, då jag mötte upp australiensaren i lobbyn på hans hotell, bortom den pulserande och färgstarka huvudgatan Reeperbahn. Vance Joy hade precis anlänt och skulle dagen därpå uppträda hela två gånger på festivalen, där han var presenterad av Warner Music som huvudartist tillsammans med bland annat Liam Gallagher. Förutom att festivalen presenterar över 100 musikaliska inslag under tre dagar, består Reeperbahn också av en konferens för mer än 1000 nationella och internationella personer från musikindustrin, som är på jakt efter morgondagens nästa stjärnor samt för att diskutera aktuella problemställningar inom branschen.

En hitlåt i bagaget blev ingången till musikindustrin


För Vance Joy var det den omtalade och framgångsrika “Riptide” som blev vägen in till den australienska (och senare internationella) musikindustrin. Nu ska du får höra hur det gick till.

“Jag hade ingen tanke på musikindustrin, men jag la ut min låt “Riptide” som jag hade spelat in i Melbourne, på Facebook och Soundcloud. På den tiden hade jag inga kontakter från musikbranschen alls. Men jag hade däremot en vän på Facebook, som numera är min manager, han är storebror till en av mina vänner som jag gick i skolan med. Vi hade varandra på Facebook, men vi var inte direkt nära vänner – vi hade bara stött på varandra genom hans lillebror, och jag visste, att han var manager åt några olika band. Omkring två veckor efter att jag hade lagt ut “Riptide” på nätet kontaktade han mig,” berättar Vance Joy för mig när vi kommit upp till hans rum och slagit oss ned vid ett bord.

I meddelandet stod det att han hade lyssnat på numret och var mycket intresserad av att höra om Joy låg inne med fler låtar, och ifall det var något han kunde tänka sig att skicka. Detta måste Vance Joy ha svarat ‘ja’ på, för vid den tiden var han väldigt flitig med att göra musik, och han hade faktiskt en handfull röstinspelningar på mobilen som han skickade till vännen, som senare blev hans manager. Därefter rullade allting på, och det var hans manager som introducerade Joy till sitt första publishing-företag i Australien, till sin producent och till agenter osv.

“Det var år 2012 som jag först träffade massa folk inom den australienska musikindustrin. Han (Managern, red.) förklarade för mig hur det hela fungerar, och han gör han fortfarande än idag.”

Vance Joy hade alltså ingen aning om hur musikindustrin hängde ihop, och det är fortfarande en konstant lärandeprocess. Vad gör en publisher, vilka är skivbolaget, och var kommer en manager från?

Anledningen till att musikindustrin är en konstant lärandeprocess grundar sig nog i det faktum att den är under evig utveckling, och likaså är Vance Joy som artist. På det sätt han trodde att allt fungerade 2012, ser helt annorlunda ut fem år senare, och industrins utbytbarhet har ett naturligt inflytande på vilka som jobbar i branschen. Det har Vance Joy särskilt lagt märke till vad gäller på vilket sätt han skriver sina låtar på.

“När jag började skriva musik så såg jag det som något personligt – och det är det fortfarande – men när jag skrev mitt första album öppnade jag inte dörren för att skriva ihop med andra. Men så vid ett tillfälle var jag i studion med andra låtskrivare i grupp, och vi fick ihop två låtar bara av att jobba med varandra, och jag älskar verkligen dem låtarna. Det kändes som rätt, och jag tänkte att ifall dessa sångerna blev lediga, skulle jag gärna vilja använda dem. Så det slutade med att jag använde dem, och det ändrade hela min inställning om att skriva alla låtar helt själv. Plötsligt insåg jag att det fortfarande kunde låta som ‘mig’, även fast jag jobbade med andra.”

Rent generellt har Vance Joy en uppfattning om att co-writing har blivit mer och mer vanligt, och han är själv öppen för att prova att skriva för andra. Det är inget som har blivit verklighet än, men det är många artister som har gett sin tolkning av “Riptide”, bland annat Taylor Swift, som du kan höra här.

Live: Ett bra band och en tappad röst


Det är första gången som Vance Joy spelar på Reeperbahn Festival, men hela “showcase- och musikbranschformatet” är han tidigare bekant med. Hemma i Australien har de en liknande festival i Brisbane vid namn Big Sound, och så har han spelat hela två gånger på den största av alla: SXSW (South By Southwest) i Austin, Texas som han har väldigt bra minnen från.

“Första gången jag spelade hade jag inte ens gett ut min första EP, eller också hade den precis kommit ut, och vi gick bara omkring med ett keyboardfodral och min gitarr. Det var jättekul,” minns han.

Sedan dess har Vance Joy spelat otaliga, och åter otaliga konserter; dagen efter vårt möte följde ytterligare två till på samma dag. Det är många saker som ska till för att det ska bli en lyckad konsert, och för Vance Joy är ett bra band A och O.

“Jag har ett jättebra band med jättebra musiker, som får alla mina sånger att låta bättre. Det är kul att spela en låt som man skrivit och hört på inspelningen, och när man hör den live, känns det liksom ‘wow!’. Jag har en jättebra music director, min trumslagare, som är duktig på att dirigera uppgifter till bandmedlemmarna, så att vi kan återge plattorna riktigt bra. Så jag tror bara att ha gott folk runt omkring sig att spela med gör det hela mycket roligare, vilket i sin tur genererar en bättre show. Det bästa är när det verkligen är en entusiastisk publik som du gör ditt bästa för att underhålla, och de sjunger med engagerat och passionerat. När alla ingredienser är där blir showen bättre, och det är när man har kul som i slutändan är anledningen till varför man fortsätter turnera.”

Det roliga och hektiska turnélivet kommer dock inte utan några baksidor, och det är en av sakerna som Vance Joy önskar att han kanske hade tagit lite mer seriöst på när han först började. Med det sagt är det förstås aldrig lika enkelt att lyssna på andra personers råd förens man själv upplever någon av konsekvenserna – ibland den hårda vägen. Det enda man kan göra är att försöka lära sig.

“Min pappa sa alltid att jag skulle öva mina stämband månader innan jag skulle sjunga, och jag sa liksom alltid att: ‘ja ja ja, det ska nog gå bra’, och jag kommer ihåg hur jag bara sjöng på utan vidare tanke på vad min kropp klarade av. Så jag körde bara på hårt, och och omkring ett år in i min turné, eller efter nio månaders tid, tappade jag rösten för att jag inte värmde upp innan och inte visste att det var nödvändigt för att jag skulle klara av det.  

Två tips från Vance Joy till dig


Är du själv musiker och drömmer om en karriär likt Vance Joy’s så kommer här ett par goda råd. Ett av dem fick han själv från en artist han ser upp till: den australienska singer-songwritern Bernard Fanning.

“Vi pratade om att låtskrivning kan vara jättesvårt, och att man från och till känner att man inte kommer någonstans, eller att man har en röst i huvudet som är väldigt självmedveten om allt man gör när man försöker skriva ett och annat. Och han sa till mig att ibland stöter man på hinder, och det hjälpte mig att framöver bara tänka: ‘ja, det var bara ett hinder, men det kan jag komma över, så jag kan fortsätta skriva den här låten.’”

Om Vance Joy själv ska ge vidare ett råd (förutom att du ska värma upp rösten så att du inte tappar den, och att alla problem på vägen bara är hinder som kan överkommas), så är det rätt simpelt att du ska träna på dina skrivkunskaper. I slutändan är det skickligheten som skapar verken.

“Försök och misstag är det viktigaste. Om du övar på att skriva låtar så kan du bara bli bättre, det är verkligen det mest centrala. Allt som kretsar kring musiken kommer slutligen från din förmåga att skriva på ett sätt som gör att andra kan associera sig till den.”

 

Intervjun hölls på Reeperbahn Festival 2017