LÄR DIG MER OM TUNECORE – EN AV VÄRLDENS STÖRSTA MUSIKDISTRIBUTÖRER

100% tillbaka till artisten. Det är en av grundtankarna bakom amerikanska TuneCore, som är en av världens största distributörer av ny musik. Läs mer om företaget här:

Amerikanska TuneCore etablerades 2005 och till skillnad från exempelvis The Orchard, som distribuerar musik för independentskivbolag, så arbetar TuneCore direkt med artisterna. Huvudkontoret ligger i Brooklyn, New York, men företaget erbjuder sina tjänster över hela världen och under de senaste åren har de öppnat kontor i flera större amerikanska städer (Austin, Nashville, Boston m.fl.) samt i Australien, Frankrike, Storbritannien och senast i Tyskland.

Här berättar företagets VD Scott Ackerman mer om hur det hela fungerar och vad TuneCore kan göra för dig som artist.

Vad är TuneCore?


Grunden i hela verksamheten, vilket var vad de startade med för 10 år sedan, är en digital plattform som distribuerar musik till digitala butiker. Vi lanserade plattformen med en ganska banbrytande ’flat fee’-princip, där artisten laddar upp sitt innehåll, exempelvis en singel eller ett album till ett fast pris (omkring $10 för en singel, $50 för et album – varierar från land till land, red.). Vi distribuerar då innehållet till över 150 digitala butiker världen över, samlar in royalties och ger 100% av dem tillbaka till artisten.

Så artisten betalar en avgift när de laddar upp sitt material, men får själv alla intäkter?


Ja de får 100%. Avgiften är årlig, så om man inte förnyar, blir innehållet borttaget från vår plattform efter ett år.

Vad är er ’filosofi’?


Vi har egentligen två saker: 100% tillbaka till artisten och världsomspännande distribution. Vi arbetar riktigt hård med att få våra artister att nå ut så långt som möjligt, så vi håller hela tiden ögonen öppna efter nya plattformar. Vi har nyligen lanserat samarbeten i Afrika, Indien och Taiwan (KKBOX), så det är mycket fokus på att det ska vara hela världen. Och ja, grundtanken har alltid varit att artisterna arbetar riktigt hårt med sin musik och det ska naturligtvis löna sig. Så därför får de 100% av de royalties som de tjänar.

Har ni anställda i alla områden där ni arbetar?


Vårt huvudkontor ligger i Brooklyn och det är där vi utvecklar teknologin, där vi har vår marknadsavdelning och allt sådant. Men även om vi är en webbshop som fungerar i hela världen och även om man kan göra riktigt mycket bra marknadsföring online, så är det också viktigt att ha människor på plats. Därför började vi expandera till större städer i USA, som Nashville, Austin och Atlanta. TuneCore.com kan användas av alla, men vi arbetar på att lansera fler och fler lokala sajter, så du som artist kan använda webbplatsen på ditt eget språk och kan se vad du betalar, och vad du får i royalties, i din egen valuta. Vi har lanserat i Canada, Storbritannien, Australien, Japan och senast i Tyskland. Vi kommer inte att kunna lansera webbplatser i alla länder, men i varje fall där de finns ett stort antal artister som kan behöva vår hjälp. På de platserna har vi också brand managers som arbetar med att utveckla kännedomen om oss och vad vi gör, så artisterna vet vad de kan använda oss till. Trots att musikindustrin har blivit så digital som den blivit och att det är mycket man kan göra själv, så är det fortfarande många som tror att man måste vara signad till ett label för att få sin musik distribuerad, och så är det inte enligt oss.

Utöver att distribuera musik, gör ni något för att ’pusha’ den? Till exempel få den placerad på Spotifys spellistor eller liknande?


Ja, absolut. Vi har riktigt bra relationer till de digitala butikerna och eftersom vi är den största distributören av nytt innehåll så är de också mycket intresserade av att arbeta tillsammans med oss. Vi får precis lika många placeringar på spellistor som andra aktörer. Det finns en teori om att det bara är labels som får sådant, men det stämmer inte. Det är förstås subjektivt, för det är ju var och en av de digitala butikerna som bestämmer i slutändan. Men vi arbetar hårt på att nå resultat även på den fronten. Det är inte en del av vår tjänst som sådan, så det är inte något vi skyltar med, eftersom vi inte kan garantera att det lyckas. Men vi gör vad vi kan.

Hittar ni själva artister eller väntar ni på att de kommer till er?


De får komma till oss. Vi gör vad vi kan för att nå ut med vårt brand så långt som möjligt, men det är upp till artisterna själva att bestämma vem de vill använda sig av. De senaste åren har vi utökat våra tjänster så att vi inte bara är en distributionsplattform. Vi har en publishing-del så att vi också kan hjälpa låtskrivare, en sync-avdelning (placering i film, TV mm., red.) och en YouTube-produkt så att du faktiskt får betalt när din musik spelas eller används på YouTube. För de tjänsterna tar vi dock provisionsintäkter, men artisten får fortfarande 80%. Oavsett hur många av våra tjänster man använder, så är man som artist fortfarande helt oberoende – det är otroligt viktigt för oss. Vi skulle gärna fortsätta lägga till nya tjänster i vårt utbud så att det förhoppningsvis någon gång blir så att allt det som man annars kan få hos ett label, kan man få hos oss.

Men att vara signad på ett label innebär väl också en form av ’kvalitetsstämpel’ för artisten? Är det något ni tänker på?


Ja, men jag tror att den tanken inte riktigt håller längre. Vi har många artister som har klarat sig riktigt bra och samtidigt lyckats behålla sitt oberoende, som kan berätta för dig att det inte är nödvändigt att ha ett label. Naturligtvis har labels en del fördelar och kompetenta människor som kan hjälpa dig, men jag tycker att man mer och mer ser att independentartister utvecklar sitt eget team allteftersom de blir mer framgångsrika. Vi ger dem till exempel också tillgång till streamingdata, vilket kan vara en hjälp när de ska bestämma var de behöver stärka sina PR-insatser, var de ska åka på turné osv.

Känner du att artisterna har samma relation till TuneCore, som de skulle ha till ett label?


Helt klart. Vi satsar mycket på att de ska känna att de är en del av en gemenskap. Det är otroligt viktigt. En av de fascinerande saker jag lärt mig är att artister inte är rädda för att dela med sig av sina erfarenheter till varandra. De vill gärna hjälpa varandra. Det tycker jag inte man ser på samma sätt i andra branscher. På vår blogg startade vi med att själva skriva inläggen, men nu har vi också artister som delar med sig av sina historier så att de kan hjälpa andra.

Det finns tyvärr inte en svensk TuneCore-sida ännu, men du hittar huvudsidan här.