Sveriges kommande popstjärna Isak Danielson: »Jag är taggad på att ta mig dit min musik leder mig«

Foto:  Jonathan Perlmann
Text: Martin Rahbek

I samband med den norska branschfestivalen by:Larm har vi fått chansen att prata med den svenska singer-songwritern Isak Danielson. Han berättade bland annat om efterföljderna av X-Factor och hur det är att ha med en låt i ett amerikanskt TV-program. Läs mer här.

Trea i X-Factor 

Isak Danielson deltog 2012 i svenska X-Factor, där han hamnade på tredje plats. Därefter tog han en paus från musiken för att hitta sig själv, men är nu påväg tillbaka till den svenska popscenen. 

– Jag hade lite ledigt och började skolan igen. Det var väldigt skönt att bara bearbeta hela grejen och gå igenom vad som hade hänt.

För Isak var pausen ett bra sätt att distansera sig från allt. Han hade lärt sig väldigt mycket av sitt deltagande i X-Factor, som han kunde ta med sig när han återgick till musiken. 

– Jag tror att det var det perfekta sättet att gå tillbaka till det [musiken, red.], vetandes om allt man hade lärt sig och upplevt, och sedan ta det med sig.

Isak var i början av sin karriär signad av ett skivbolag, men det klickade inte riktigt mellan dem. Skivbolaget märkte att låtskrivaren ville något annat än de själva ville, så de skildes åt igen. Isak kom sedan i kontakt med producenten och låtskrivaren Brad Mair, som han senare skulle komma att skriva hela den första EP:n Volume One med, samt mycket av hans efterföljande musik. Detta beslutet var viktigt för Isaks kommande resa:

– Det var härligt att kunna fokusera på det du älskar och det du vill göra, och bara göra det, och att saker sen verkar gå sin väg. 

“Ending

Isaks karriär tog raketfart när låten ‘’Ending’’ plötsligt dök upp på musikradarn i USA. Såhär gick det ungefär till:

Dansinstruktören Talia Favia använde ‘’Ending’’ till en av hennes koreografier. Favia arbetade med den kända dansaren Maddie Ziegler och lärde henne koreografin. Ziegler publicerade sedan dansen på sin Instagram med ‘’Ending’’ spelandes i bakgrunden. Favia jobbade dessutom med det amerikanska dansprogrammet So You Think You Can Dance, där hennes koreografi också användes. Detta innebar att Isaks nummer hamnade på amerikansk live-TV. 

‘’Ending’’ användes därefter i den amerikanska TV-serien Cloak and Dagger. 

Isak blev själv ganska förvånad över det här och berättade under vår intervjun:

Jag tror att det var ren tur. De kontaktade mig från Cloak and Dagger och sa ‘Vi vill gärna använda ‘Ending’ varpå jag svarade ‘Är det ett skämt?’. De sa ‘Nej’ och jag sa ‘Okej.. Varsågoda’. 

Allt detta innebar naturligtvis att flera människor, medvetet eller omedvetet, plötsligt lyssnade på Isaks musik, och han spreds internationellt. Hela situationen resulterade faktiskt i att ‘’Ending’’ blev en av de mest “shazam’ade” låtarna i USA det året. 

Den internationella uppmärksamheten kring svenska Danielson ökade kraftigt, men vad betydde allt detta egentligen för honom som artist? 

Folk verkade verkligen gilla låten. Så det fick mig att tänka att denna typ av musik fungerar och de tyckte om den – sättet jag sjöng på, vad jag sjöng om, och hur det lät. Det inspirerade mig till att göra den typen av låt igen. 

Han blev med andra ord bekräftad att han med sitt låtskrivande, sina texter och sin produktion var på rätt spår, när en av hans låtar fick så pass mycket framgång. 

Mindre och större scener

Isak Danielson är ännu ett växande namn och singer-songwritern har spelat på både större som mindre scener. Det pratade vi också lite om:

Jag tycker att platser där du är på en större scen och längre ifrån publiken är lättare. När du har strålkastaren på dig så ser du inte alla och det gör det lite enklare. Då stör det inte dig när du blickar ut över publiken och ser att någon är på mobilen eller pratar med andra, och tänker ‘åh nej, ingen lyssnar, ingen bryr sig ’.

Här på by:Larm Festival 2020 spelade Isak i ett mattält, där hälften i tältet kommit för att höra honom och andra hälften för att äta. Så där var det självklart någon som inte riktigt brydde sig om hans uppträdande. Så vi kom därför lite in på hur man hanterar den typen av situation, när det inte finns någon bländande strålkastare och du faktiskt kan se vad som händer i publiken.

Du behöver gå in i din egna lilla bubbla och koncentrera dig på vad du gör. Du måste koncentrera dig på det du sjunger om och vad du känner när du sjunger.

Man behöver alltså göra det bästa av situationen och gå in i sin egna bubbla. För att lyckas med det har Isak ett tips:

Försök bara komma ihåg vad du sjunger om, när du sjunger. Då och då behöver du inte ens kolla på någon person [i publiken, red.], du kan bara fokusera på en lampa eller en stol eller något annat, som du sjunger till istället. Bara gå in i din bubbla och fokusera på den där lampan.

Ut i Norden

Avslutningsvis pratade vi lite om hur en nordisk branschfestival som by:Larm var en bra indikation på att många artister kan vara stora i deras hemland, men nästintill helt okända i resterande nordiska länder. Isak är nämligen på god väg hemma i Sverige och har haft en (lite tillfällig) framgång i USA, men har han planer och fokus på att sprida sin musik i resten av Norden? 

Jag är väldigt taggad. Jag är taggad på att ta mig dit min musik leder mig. Vi försöker ta oss till så många ställen som möjligt. 

Isak fortsätter:

– Mina lyssnare befinner sig på många olika platser. De är inte många på ett specifikt ställe, utan spridda över hela världen. 

Vi kom överens om att detta var ganska förväntat när du plötsligt har med en låt i en TV-serie som kan streamas överallt. Så just nu handlar det om att »ta reda på var mina fans är«.

Drömmer du också om en karriär i musikbranschen? Läs mer om Innovative Artist Academy- kursen som tar dig ett steg närmare dina drömmar: