fbpx

TRE GODA RÅD TILL DIG SOM VILL SPELA PÅ THE GREAT ESCAPE

Foto: The Parrots/C. Faruolo

Den engelska festivalen The Great Escape er en av Europas största knutpunkter för ny musik. Huvudbokare Adam Ryan avslöjar vad som krävs för att hamna på deras affischer.

The Great Escape äger rum i Brighton i södra England i mitten av maj, och i likhet med till exempel SPOT i Aarhus, by:Larm i Oslo och Reeperbahn i Hamburg har denna festival, utöver musiken, också en konferensdel.

Över 5000 band ansöker varje år om att få spela på festivalen och bland dem väljer huvudbokare Adam Ryan de 450 namn som hamnar på affischerna. Här berättar han mer om festivalens profil, vad de letar efter när de bokar band och ger några goda råd till dig som vill spela på The Great Escape.

Vad är The Great Escape?

Vi är en showcasefestival som fokuserar på färska talanger och ny musik. Vi har varje år ett ’lead country’, som vi ger lite extra uppmärksamhet (under 2017 är det Schweiz, red.), men vi har artister från omkring 28 länder på programmet varje år. Många ser The Great Escape som en språngbräda till den brittiska musikmarknaden. Vi samarbetar med riktigt många människor från branschen som vill engagera sig och hjälpa nya talanger. Dessutom är det både skivbolagsmänniskor, managers, bokare och alla möjliga andra ’movers and shakers’ från musikbranschen, både i UK och resten av Europa, som kommer på festivalen. Det gör oss också rätt starka.

Vart hittar ni band?

Först och främst genom vårt ansökningssystem; det är öppet för ansökningar nu och fram till den 17 februari 2017. Sedan arbetar vi ju tillsammans med många människor i branschen, och vi har ögon och öron överallt. Jag har också riktigt många möten med olika människor, går på konserter och festivaler hela tiden, håller koll på en del olika bloggar och frågar vänner och bekanta vad de lyssnar på just nu.

Så de band som i slutändan blir bokade till festivalen, är en blandning av ansökningar och vad du själv har funnit?

Ja, det kan man säga – men alla ska söka igenom det officiella systemet för att bli övervägda. Det är det enda sättet för oss att behålla överblicken. Efter att ansökan har stängt blir namnen sorterade efter vilket land de kommer från, och så har jag en handfull ’trusted ears’ som lyssnar igenom allt och gör en slutlista med namn till mig.

Är det något speciellt du tittar/lyssnar efter?

Bra musik är naturligtvis det viktigaste. Men vi är ju en festival, så det är också viktigt att live-delen fungerar. Det betyder dock inte att det är helt färdiga produkter vi letar efter. Du bör se ’The Great Escape’ som en början till något, snarare än ett ’mål’. Även om du har en plats i programmet, så har du riktigt mycket arbete framför dig – både före, under och kanske i synnerhet efter festivalen. Som band är det därför också en bra idé att ha ett team omkring sig, eller kanske bara en person som fungerar som manager och kan ordna det praktiska under festivalen, så det enda musikerna behöver fokusera på är att göra en bra konsert.

Adams råd till dig som vill spela på The Great Escape

    1. Följ upp på din ansökan. Skicka inte bara in ansökan och tro att det var allt. Skicka mig ett mail med din musik, eller ring. Berätta för mig vad som är på gång kring ditt band. På det viset blir det också ganska snabbt tydligt för mig om du borde spela på festivalen eller inte. Tanken är inte att det ska vara någon form av plötsligt infall. Du ska vilja det och du ska ha en plan. Så ansök, skicka ett mail, ring. Du behöver inte vara rädd för att verka irriterande – det är du inte, om din musik är bra. Och om du skulle vara irriterande, så berättar jag det för dig.
    2. Engagera dig i musikbranschen. På så vis är sannolikheten stor att du dyker upp på vår radar på ett eller annat sätt. Vare sig det är genom rekommendationer från människor vi känner, genom bloggar eller via någon helt annan kanal.
    3. Få ordning på ditt team. Du måste inte ha ett enormt gäng med dig, men ha åtminstone bara en som inte är en del av bandet, som kan hjälpa till med allt som inte är relaterat till att spela musik. I synnerhet under festivalen – då bör du inte bekymra dig om att ordna möten och marknadsföra dig själv, utan istället lägga fokus på att genomföra en bra konsert.

 

Ursprungligen publicerad på bandsoftomorrow.com

 

Vill du komma närmare drömmen om ett liv som musiker? Ansök om en plats på Innovative Artist Academy här