JOHAN RENSFELDT, MOVITS!: “VI HAR HITTAT EN MUSIKINRIKTNING SOM INGEN ANNAN KAN TA IFRÅN OSS”

Text: Frida Burell
Foto: Johan Hannu

När bröderna Johan och Anders Rensfeldt träffade Jocke Nilsson för över tio år sedan sa det klick. Tillsammans gjorde de låtar som blev en blandning av hiphop och blåsinstrument, och skapade ett sound som var nytt för de flesta öron. Och det var bara början till historien om Movits!, bandet som kom att skilja sig från resterande hiphopsverige med sitt säregna sound och igenkännande gung. Vi har tagit ett snack med Johan Rensfeldt, sångare i Movits!, om spelningarna på fritidsgårdarna i Norrbotten som blev till världsturnéer.

Det är något med den norrländska klangen som gör att man känner ett lugn när man pratar med Johan Rensfeldt. Som sångare i bandet Movits! kommer han med rappa kommentarer och en stark lust till att berätta om jazz-hiphopen som bandet skapar. När vi talas vid är de är mitt emellan att sätta sista touchen på det kommande albumet V:II och att ge sig ut på turné. Vi frågar honom hur det går med låtarna till det nya albumet, som är den sista delen av två, där den första delen V:I släpptes för snart ett halvår sedan.
– ​Låtarna finns, men vi ska börja mixa dem. Det är den sista touchen på några av dem, så det ska vi nog få ihop​, säger han med säkerhet. Dubbelalbumet kommer att bli det femte i raden av plattor som Movits! släppt under de tio år som aktiva. Men hur spännande det än är med ett nytt album, så spolar vi först tillbaka bandet några år. Vi måste få reda på hur allt startade.

Drömmer du om en karriär som musiker? Innovative Artist Academy kan hjälpa dig på vägen

Musikvideon som tog dem över Atlanten

Det var i Norrbottens mitt, Luleå, som bröderna Johan och Anders Rensfeldt länge hade spelat och skrivit låtar ihop. När de stötte på Jocke Nilsson, som spelade saxofon på lokala klubbar i stan, började de tillsammans skissa ihop något som kom att bli bandet Movits!. Relativt snart släppte de albumet “​Äppelknyckarjazz​”, där de klassiska Movits!-låtarna “​Äppelknyckarjazz​” och “​Fel del av gården​” hittas. Johan berättar om den första tiden som band:
– ​I början var det ju gig på fritidsgårdar och vilja spy av nervositet inför första giget. I samband med att vi släppte första skivan så gjorde vi de första gigen utanför Norrbotten​, berättar Johan. Efter att de hade kört sin första utlandsspelning, i norska Bergen 2009, ringde plötsligt telefonen. På andra sidan luren väntade den amerikanska talkshowen The Colbert Report Show. Johan minns tillbaka till samtalet:
– ​De ringde och frågade ‘Ska ni på USA-turné?’ och vi ba ‘Nä, vi ska väl bara hem.’​, säger han och skrattar. Men The Colbert Report Show gav bandet andra planer. Stephen Colbert hade själv sett musikvideo till “​Fel del av gården​” och ville nu gärna se bandet uppträda på showen. Så någon hemresa blev det givetvis inte. Istället gav de sig iväg över Atlanten.
– ​Det blev en väldigt konstig start. Jag skulle inte säga att det hände över en natt eftersom vi hade gjort många grejer innan det. Men det blev ett stort startskott från att knappt ha spelat live, till att spelas på radion och att vi fick chansen att göra det där. Det blev en snabbstart, så att säga​, berättar Johan.

När svensk rapp blir universell

Foto: Johan Hannu.

Efter spelningen på The Colbert Report Show tog det fart. Även om de minns tillbaka på uppträdandet som en milstolpe i karriären, så spelar tiden efter också stor roll för bandets genombrott.
– ​Vi hade gjort en del gig runt i Sverige innan The Colbert Report Show, men det var 2009-2010 som vi började spela mycket på riktigt. Det känns som en milstolpe när vi för första gången körde Peace & Love, när vi började köra på stora festivaler. Det var jävligt mäktigt​, berättar Johan.
Och det var inte bara i inom Sveriges gränser som Movits! spelade. De började köra allt fler spelningar i andra länder, däribland USA och Japan. Och trots att de nu befann sig utanför Sveriges gränser fortsatte de både sjunga och producera låtar på svenska. Men att uppträda för en publik där majoriteten inte förstår vad man sjunger har inte Johan sett som något problem.
– ​Jag tycker att energin blir snarlika och det blir bra energi oavsett var du är och spelar. Jag uppskattar ju fransk hip hop, fast jag inte fattar allt de säger. Man kan ju uppskatta musik även om man inte förstår alla detaljer i det. Det är mer på ett personligt plan. Rap är ju så jävla textbaserat, så det är ju synd att det mesta faller bort. Men å andra sidan är det en ynnest att vi spelar över hela världen, då orkar jag inte vara så jävla ledsen för det​, säger han roat.
Just att spela i Japan berättar Johan är något extraordinärt:
– ​Fankulturen i Japan är helt bananas om man jämför med andra länder. Och då är vi inte ens stora i Japan, vi har gjort några turnéer. Men det finns folk som följer med på alla gig, de gör naglar med skivomslagen. Det är jävligt roligt, och de är jävligt fina och snälla, så det är svinkul​, säger han. Och det finns speciellt en händelse som sticker ut när vi snackar om minnen från Japan.
– ​På en av de första Japanturnéerna, när Maskinen var med, då hade de dockor på alla oss och de gav oss massa presenter. Det är ju ovanligt​.

“Kötta på och jobba”

När man går igenom Movits! framfart i musikvärlden är det svårt att hitta några motgångar. Kurvan för bandet har på något sätt alltid gått uppåt. Johan ser det som en fördel att de hela tiden har gjort mycket själva, och därför inte fastnat i några långa kontrakt på stora skivbolag. Något som annars tyvärr kan vara allt för vanligt i musikbranschen.
– ​Det är tråkigt att man ska behöva vara juridikstudent för att hålla på med musik, jag tycker man ska bara göra sin musik. Men det är klart man blir ledsen när man hör om folk som är med i Idol och sitter fast i ett livstidskontrakt för något som de inte ens visste vad det var​, säger han.

När vi frågar om han har något tips till den som drömmer om en karriär som musiker, är han fast besluten i att man som artist måste tro på sin egen musik.
– ​Fan, kötta på och jobba, ​säger han först.​ Försök hitta ditt eget uttryck som känns orginellt. Jag tror man måste göra det man älskar att göra. Det aldrig kommer funka att göra något som någon annan vill att man ska göra. Utan man måste hitta sin egen grej och gå all in på den. Ingen kommer ringa dig och fråga om du vill ha ett skivkontrakt. Så jag tror att man nu, mer än någonsin, måste vara sin egen chef. Vilket också är jävligt nice, för du behöver inte stå i den största studion för att spela in en platta, det kan du ju göra hemma med egen utrustning,​ säger han.

Vi kommer tillbaka till att prata om det originella Movits!-soundet som har tagit dem världen över. Inför den kommande plattan V:II testar de på något sätt musik som skiljer sig från tidigare album, men man kommer fortfarande känna igen den hederliga musiken där hiphop beblandar sig med blåsinstrument. En musikgenre som han, med goda skäl, tror stenhårt på.
– ​Det är det enda som jag är jävligt nöjd över att vi har gjort, är att vi har på ett sätt hittat en musikinriktning som ingen annan kan ta ifrån oss. Det tror jag är egentligen den enda anledningen till att vi egentligen spelar utomlands. Hade det funnits en tysk Håkan Hellström så spelar inte Håkan Hellström i Tyskland. Det är just det, du måste hitta din grej​, avslutar han.

Drömmer du om en karriär som artist? Innovative Artist Academy hjälper dig att ta klivet