Nordens nya popkomet Hedda Mae är redo att ta över världen: »Jag vill inte sätta några gränser«

Foto: Øystein Grutle Haara

Färgglad, energisk och en hint av Spice Girl-nostalgi är en enkel beskrivning av Norges nya stjärnskott Hedda Mae, men bakom de gigantiska pop-örhängena finns en betydligt större attityd, som hon nu är redo att visa för världen. 

Det råder ingen tvivel om att den norska musikbranschen kläcker den ena lovande talangen efter den andra, där framförallt östkustens regniga stad Bergen legat i framkant de senaste åren – och detta är bara början. I början av 2020 var det dags att introducerades den spirande musikern Hedda Mae. På självaste alla hjärtans dag släppte hon sin debutsingel –  men det pastellfärgade och söta skivomslaget speglade inte innehållet lika väl. Det framgår tydligt i låtens instrumentering med funkgitarr, en ‘bouncy’ basgång, genomslagskraftig växelsång och textlinjer som;

So you step on anyone that gets in your way // No doubt about it, no doubt about it // Acting like you’re everything // The world’s been waiting for. 

Den bara 21-åriga Hedda Aalvik Grønhaug tog den norska musikscenen med storm, tillsammans med ett tydligt och oförglömligt budskap om att “Karma’s a bitch’’. Endast 2 veckor efter hennes release av debuten “Pride Goes Before A Fall’’ träffar jag den charmiga norskan på ett kafé i Oslo, precis innan hon ska spela sin andra konsert på showcase-och branschfestivalen by:Larm. Den konfronterande attityden hon visar i musikvideon är långt ifrån vad artisten utstrålar nu, när hon berättar om hur exalterad hon har varit inför dessa framträdanden. Hittills har hon spelat på de norska festivalerna Vill Vill Vest i sin hemstad, och showcase-festivalen Trondheim Calling. Trots att hon även varit nervös inför dessa framträdanden, så är det ännu mer som står på spel på by:Larm. 

Det har varit trevligt eftersom så många människor har kommit på konserterna och faktiskt dansat, vilket alltid är så coolt att se. Jag var ganska nervös eftersom folk inte visste vem jag var som artist, för att jag ännu inte hade släppt något. Men jag blir nästan extra nervös nu – för det som var härligt med Vill Vill Vest och Trondheim Calling var att där inte fanns så höga förväntningar, för att ingen visste vad de skulle få höra. På så sätt kan du överraska folk, men nu vet de flesta lite vad projektet handlar om och man vill ju alltid uppfylla allas förväntningar och gärna mer än så. Jag är verkligen spänd inför ikväll, för det är ännu fler som har förväntningar på mig på den här festivalen.

Hennes skräckscenario med stela branschfolk i kostym, armarna i kors och svaga huvudnickningar var dock långt ifrån den publiken hon fick möta på by:Larm. Hon visade snabbt varför hon var en av de mest hypade artisterna genom en övertygande och sprudlande energi, som fick de flesta fötter att börja dansa. Under de senaste månaderna har artisten fått ett väldigt positivt mottagande i hemlandet, men Mae har varit tvungen att arbeta hårt i många år innan dess för att få den möjligheten. 

Som född till att bli artist

Musikintresset började i tidig ålder för Hedda Mae och har alltid varit en stor del av hela hennes familj, men det var först vid 17 års ålder som hon genom sin lärare Myrna Braza började skriva egna låtar och såg musiken som en seriös karriär. Musiken har alltid varit en naturlig del av Mae, det är något hon i princip andas. Redan från en väldigt ung ålder har hon varit nyfiken och velat visa människor vad hon kunnat – men som för många andra var tonårstiden en tid då allt bara kändes jobbigt och pinsamt. Hennes självförtroende fick dock en push i rätt riktning då hon kom med i musikinitiativet Lipstick Music – en kulturell möjlighet för unga kvinnor i Fana (ett område i Bergen), där mentorer sätter ihop grupper av flickor som får öva och uppträda med låtar. Det var här som Mae fick självförtroendet till att våga uppträda, vilket ledde henne tillbaka till musiken. Under hennes sabbatsår började hon på högskola och kom med i ett band. Det var här hon tog de första små stegen mot Hedda Mae-projektet.

Jag skickade runt några demos för länge sedan, när jag var 17, och fick på så sätt kontakt med Geir Luedy [red. Manager hos MADE Management]. Han hjälpte mig lite i början, men efter det hände det inte så mycket mer. Men under min tid på högskolan gjorde jag fler demos, de är dock rätt så annorlunda jämfört med de jag släpper nu, men de skickade jag runt. Så kom jag i kontakt med min nuvarande manager, Ruben [red. Ruben Nesse från Maes nuvarande skivbolag Brilliance], och jag skickades till Oslo för att delta i några studio sessions. 

Hedda Mae fick snabbt en bra relation med Ruben, men hade även kontinuerlig kontakt med managern Geir. De har nu båda två varit en del av hennes team i 1,5 år. Under den tiden har artisten arbetat intensivt med sin musik och har nu fått ett fast musikaliskt samarbete med producenten och låtskrivaren Benjamin Giørtz.

Han har blivit ganska involverad i projektet och det är jag verkligen tacksam för. Han är ett musikaliskt geni. Det är löjligt hur duktig han är. Vi började jobba ihop redan andra gången jag skickades till Oslo. Det klickade direkt mellan oss, och sedan dess har vi arbetat väldigt tätt tillsammans och skrivit alla låtarna i Hedda Mae-projektet ihop. På det sättet är han en fast producent och låtskrivare. Det fungerar riktigt bra och tillsammans har vi hittat en väg som känns vettig att gå. 

När de två kollegorna är i studion börjar de vanligtvis jamma, där ackorden och topline-melodin kommer på plats, som fungerar som ryggraden i låten. Sedan nördar de ner sig i de olika produktionslagren och arbetar fram snygga detaljer, som man även kan lyssna efter i debutlåten. Allt från de genomgående och höga flöjtmelodierna, de smygande trumvirvlarna och de många små, men oumbärliga gitarr- och synthljuden, hjälper tillsammans till att bygga låten och håller lyssnaren ständigt intresserad – men de många karaktärerna indikerar även ett särskilt fokus på själva bandkonstellationen. Ljuden känns lite retro, vilket Mae bekräftar när hon nämner sina inspirationskällor, såsom Bruno Mars och Anderson.Paak som även dem hämtar element från 70-och 80-talets funk. Sångaren nämner samtidigt även nyare popartister som Zara Larsson och Tove Styrke, där hon även påpekar att det är viktigt för henne att kunna spela, vara nyfiken och inte begränsa sig själv i varken genre eller specifika musikaliska epoker.

Jag vill hålla alla dörrar öppna. Jag tycker det är så coolt med artister som först kan släppa någon slags 70-talsballad och sedan en rocklåt efter det. Man kan göra som man vill, och trots det tänker lyssnarna att det fortfarande är samma artist. Plötsligt kan man släppa ett gospel-album som Kanye West, och personligen tycker jag att det är coolt att artister vågar göra det. Mitt motto är lite att jag inte vill sätta några gränser. Det är viktigt för mig att kunna experimentera så mycket som möjligt och så är det ju bara det som är fett som vi slutar med – eller det vi tycker är fett , säger Mae och skrattar.

Foto: Øystein Grutle Haara

En jordnära artist som siktar mot stjärnorna

Även om Hedda Mae nästan uppstod ur det blå, fick vi ändå några små sneak peaks av hela projektet redan i september, i samband med att hon släppte sin första vlogg. Den bestod av en samling olika ögonblick från studion, repetitioner och många andra saker som tillhör musiken – såsom photoshoots och producering av musikvideo. Det är en vardag som har dokumenterats med mycket humor, dels på grund av Maes speciella videoklippning. 

Jag känner att jag får en mycket närmare relation med artister som öppnar upp sig och visar mer än bara fasaden. Jag känner att man slappnar av mer, när man också driver lite med sig själv.

Mae förklarar också att det kommer vara trevligt att i framtiden kunna se tillbaka på hur det hela började, samtidigt som det är ett bra sätt att bjuda in folk i projektet redan innan första singeln släpps. Även om det inte kändes helt naturligt för Mae i början, utan egentligen var managerns idé att visa “behind the scenes’’ videor, så har hon nu långsamt börjat uppskatta vloggkonceptet. 

Det var inte mitt förslag eftersom jag är ganska dålig på sociala medier egentligen. Jag hatar att ta bilder av saker och gillar istället att vara i nuet, därför lägger jag oftast undan min mobil mestadels av tiden. Men jag vet också att det är ett sätt att exponera sig på, så att folk kan skapa en relation till dig som artist. Nu har jag vant mig lite mer vid det.

Hon förklarar sedan att en av de viktigaste sakerna för henne under processens gång, är att själv vara inkluderad. Detta är även anledningen till varför hon är starkt involverad i den strategiska och praktiska delen av hennes karriär – allt från att välja vilket nummer som ska vara debutsingeln, till att måla rekvisita till hennes musikvideo.

Det är väldigt viktigt för mig att vara inkluderad i hela processen och jag blandar mig i mycket – förmodligen både på gott och ont, men jag tycker det är viktigt att jag känner att jag kan stå för 100% av vad som släpps. Så i relation till mina vloggar var det en kompromiss, där jag var tydlig med att om vi ska göra något så ska det vara på mitt sätt.

Hedda Mae är redan på god väg mot toppen och hon ser inte ut att sakta ner farten. Hon har redan många låtar i sin musikbank och lovar oss ännu mer musik till våren. Efter det är planen naturligtvis att satsa på ännu fler konserter i hemlandet, men hon är inte heller rädd för att drömma om ett genombrott utomlands. Med den medvinden hon redan har fått, finns det ingen anledning att tänka annorlunda även i denna situationen. Hedda Mae är redo att erövra världen med sin energiska och färgstarka pop, men med en stor musikkarriär följer det såklart med både upp- och nedgångar och därför har den ambitiösa artisten också några goda råd till andra aspirerande artister. 

Jag känner mig fortfarande väldigt “up-coming’’ och aktuell, men börjar redan märka att en del saker sker. I samband med att min musik uppmärksammas blir den även desto mer recenserad och allt fler har en åsikt kring mina låtar och framföranden – och på ett sätt om mig som person. Därför är det viktigt att hålla sig lugn och påminna sig själv om att tro på det man gör. Det är väldigt viktigt. Man måste ha lite is i magen för du kommer att få varierad feedback oavsett vad – så det gäller att köra på och tro på sig själv. Det går upp och ner för alla men man ska först och främst bara arbeta hårt för det, och så är det viktigt att ha några bra människor runt omkring sig.