SÅNGERSKAN SKOTT OM ATT SLÅ IGENOM MED MUSIKEN: “DU MÅSTE VETA VAD DU VILL”

Foto: Peter St. James
Text: Ditte Nebeling Jensen, Isa Ellman

Den svenska sångerskan Skott ger tips och goda råd till nyblivna musiker som gärna vill slå igenom med sin musik.

Pauline Skött, mer känd som bara Skott, är i allra högsta grad på väg fram på både den svenska och internationella musikscenen. Hennes popmusik är mångsidig men samtidigt originell, och trots att Skott är ett förhållandevis nytt namn, tros hon helt klart kunna bli en av de stora artisterna i framtiden.

En av dessa spådomar kom i januari i år, då Skott vann den europeiska musikfestivalen Eurosonic’s European Border Breaker Award (EBBA). Priset ges ut till europeiska artister, som har lyckats slå igenom med sin musik i andra länder än sitt egna, och i år blev det 10 vinnare.

Vi mötte upp Skott för att snacka lite om hur det är att slå igenom med musiken, och den unga svenskan gav sina bästa tips till nya blivande musiker, som gärna vill ha en fot in i musikbranschen.

Violin, elektronisk musik och Muse


Skott började göra musik redan när hon var liten. Hon växte upp i en mindre svensk by på landet, där framförallt folkmusik dominerade och spelades flitigt. Hon lärde sig att spela violin i en tidig ålder, och passionen för att hålla på med musik och komma på nya melodier utvecklade sig allteftersom hon blev äldre.

När Skott var tonåring fick hon upp ögonen för elektronisk musik, och hon köpte ett program till datorn där hon kunde mixa ihop och producera sin egen. Vid den här tiden var hennes musik helt utan låttexter, och Skott visste inte än att hon varken kunde eller ville sjunga.

Detta ändrade sig när Skott var runt 16 år, då hon började lyssna mer och mer på popmusik.

Muse var det första band hon på riktigt dyrkade, och det inspirerade henne till att börja skriva texter och göra vokala melodier att sjunga till.

När man hör Skotts låtar idag är det svårt att föreställa sig att det har funnits en tid då sången inte var en del av hennes musik. Hennes kristallklara rader binder ihop melodierna och det instrumentala, och lyfter låtarna till svindlande höjder: Det är finess, bräcklighet och kraft samlat i ett.

Genombrottet


Men när slog Skott igenom med sin musik? När tog hon steget från låtskrivande till inspelning och utgivning?

“Jag såg mig själv som en låtskrivare till andra personer innan jag gav ut mina egna låtar för första gången”, berättar Skott.

“Och det var bara vissa av de låtar jag hade gjort som jag kunde se hos andra artister, eller de jag inte ville ha, som andra fick kontroll över. Jag ville egentligen ha det sista ordet när det kom till låtarna de var ju som mina bebisar.”

När Skott hade samlat de låtar som hon alltså inte ville ge bort till andra, kom nästa steg: att ge ut dem själv.

Genom att ha skrivit låtar till andra hade Skott redan kontakt med sin nuvarande manager, Adrian Karvinen, och hon tog därför ett snack med honom och sa att hon ville ge ut sina låtar i eget namn. Hans inflytande var viktigt i projektets tidiga stadie, och Skott berättar:

“Jag hade redan musiken, men han (Adrian) kom in och bara »Du måste tänka på det och det och det!«. För om du lyckas och ett skivbolag kommer in i bilden, och du inte ved vad du gör rent estetiskt eller vilken musikstil du har eller vad det kan vara, – det gäller allting, till och med vilka kläder du har på dig – så kommer de försöka bestämma åt dig. Det är ofta de vill ändra på dig. Därför är det viktigt att verkligen vara förberedd och veta vad du vill när du jobbar ihop med maktfulla personer som skivbolag.”

För Skott handlade det alltså om att ha en strategi inför utgivningen, och när hon släppte sin allra första singel “Porcelain”, hade hon redan skrivit klart låtarna “Lack of Emotion” och “Wolf”. Mycket av arbetet skedde redan innan hennes musik gavs ut, och Skott fortsätter med att berätta hur hon och Adrian sakta men säkert började bygga upp hennes musikkarriär:

“Adrian och jag ordnade en photoshoot, och jag tog fram idéer på albumomslag, och började fixa ihop det med några vänner. Så vi fixade liksom allt precis så som vi ville ha det.

Adrian kände några på Chess Club Records i Storbritannien, vilket är ett mindre indiesällskap.

Så vi drog hem till dem och fick mer eller mindre ett avtal på plats, där jag inte var fast hos dem eller något sånt, de fixade bara lite press och marknadsföring i gengäld mot en liten del av låtintäkterna. Så på så sätt var det ett enkelt möte, vilket visade sig fungera riktigt bra då det var en liten konstellation människor men som fungerade bra ihop – jag var inte ensam i detta, vilket annars kan vara väldigt svårt.”

Att vara förberedd på vad som ska ske i framtiden är något som Skott lägger allra störst vikt vid när man frågar henne om hennes snabba framgång, och hon har följande råd till nyblivna musiker:

“Du måste vara beredd på att om du gör något bra och dina låtar blir framgångsrika, så kommer det helt plötsligt finnas massa olika åsikter om det du gör, och folk kommer försöka dra dig i alla möjliga riktningar. Det är bra att försöka komma ihåg det om man vill ge ut sin första egna låt.”