Sveriges glittrande pophopp Augustine: »Det är mycket arbete innan låtarna kommer ut, vilket jag först nu förstått vikten av«

Foto: Oskar Omne

På bara ett år fick Augustine hela Sverige att svimma över sin känslosamma indiepop och är just nu ett av landets mest lovande talanger. Den snabba framgången har dock inte påverkat hans jordnära och omedelbara inställning till musiken – men däremot stärktes tron på att en karriärresa skulle vara möjlig.

Med sina blotta 23 år blomstrade den ambitiösa sångaren, låtskrivaren och producenten Fredrik Gustafsson på den nordiska musikscenen under artistnamnet Augustine. På gränsen mellan lo-fi sovrumspop och produktioner av internationella kaliber har sångarens svindlande höga falsett och öra för catchy melodier kommit som en frisk indie-fläkt till den hyllade svenska popmarknaden. Augustine öppnade upp om sina känslosamma kärlekshistorier i debutsingeln “Luzon” i februari 2019 och redan efter första gången låten spelades i radio charmerande han popälskare och blev en av de mest spelade artister på P3 förra året. Utöver de snabbt växande streamingtalen fick musikern ännu en rejäl klapp på axeln, då han släppte sin debut-EP “Wishful Thinking ” i juni och blev nominerad som Årets Pop på P3 Guld. Även om han inte fick med sig priset hem, började 2020 bra då han vann Årets Pop Artist på Manifest Galan.

Det har alltså gått väldigt snabbt för den unge musikern, som på bara ett år cementerat sig som en av de mest lovande talangerna i den svenska musikbranschen. Men drömmen som professionell musiker, som gradvis förverkligas har varit lång. För även om Gustafsson är uppvuxen i ett musikaliskt hem, gick på en musikskola som ung och har syskon som spelar trummor och gitarr, var det inte mer än tre år sedan som han på allvar såg möjligheten att leva på sin musik.

Kunskap om musikbranschen 

Jag möter upp Gustafsson i mitten av Oslo under by:Larm Festival 2020 i artistens hotellrum. Den intima atmosfären är i övrigt något man tydligt hör i hans musik – men också något som är viktigt i teamet runt omkring honom. Teamet består av endast av tre personer: Amanda Elefelt (pressansvarig) och låtskrivare/producenter Rassmus Björnson och Agrin Rahmani (LÉON, Skott, Robinson, Veronica Maggio). Mötet dem emellan skedde som ett resultat av att Gustafsson redan stiftat en bekantskap med musikbranschen en tid tidigare. 

För 3 år sedan gick jag på en skola där jag kom i kontakt med massa andra låtskrivare, producenter och övrigt branschfolk. Det var då det gick upp för mig att om jag gör det här bra så kan det bli en karriär. Därefter flyttade jag till Stockholm, där jag mötte Agrin, Amanda och Rassmus – och efter vi släppt första singeln gick det så bra att jag trodde att det kunde bli en riktig karriär. 

En karriär har det allt blivit för svensken också – men det kom först efter en grundlig inblick i musikbranschen och möten med managers och A&Rs, som gett honom en bild av hur man skapar strategier och koncept för artister. Gustafsson blev signad av det oberoende skivbolaget Genesis Records och här mötte han Rassmus för första gången. De började skriva låtar, som nu är utgivna på debut- EP:n. Rassmus var på praktik hos Agrin på samma skivbolag och genom detta kopplades han till projektet som producent och låtskrivare. Senare hoppade även Amanda på och de fyra har hållt ihop sen dess. Det lilla teamet har även gjort att Gustafsson själv får en djupare förståelse och ett större ansvar för hela konceptet och strategin runt Augustine-projektet.

Eftersom vi är ett så litet team har det blivit lättare för mig att vara en del av allt. Så vi har alla fyra en idé och en röst i projektet. I början var det ju bara att skriva några låtar där hemma och sedan kanske ge ut dem på SoundCloud, men jag har insett att det finns många saker att förbereda innan ett släpp, som till exempel PR – att få ut låtarna till rätt personer och att skriva till bloggar. Så det är mycket arbete innan låtarna kommer ut, vilket jag först nu förstått vikten av.

En hårfin balans

Det var då en genomarbetad strategi och mycket förberedelser, som låg bakom debutsingeln “Luzon”. När låten släpptes i februari, var både den andra singeln “A Scent of Lily” med tillhörande video och EP:n väl på gång. Den omfattande planeringen innan är en process som teamet fortsätter att följa – och något som ger ett anmärkningsvärt lugn hos Gustafsson. 

För trots att han uttryckte en stor entusiasm och tacksamhet för det goda och överraskande mottagandet av den första låten, har det inte varit hypen som styrt slagets gång. Augustine har båda fötterna stabilt placerade på jorden och tar karriären i sitt egna tempo. Överskottet av kanske lite mer tråkiga, administrativa delar har gett en större frihet i det kreativa arbetet och plats för ett nyfiket och finurligt musikaliskt utrymme. 

Första gången man lyssnar på artistens musik är det inte svårt att föreställa sig en öm och storslagen filmsekvens, där huvudpersonen reflekterar över sin förlorade kärlek, medan Augustines hjärtskärande falsett sjunger melankoliska popmelodier i bakgrunden. När man däremot söker sig längre in i ljuduniverset är den fylld av läckra slagverksdetaljer och ett rikt ljudlandskap från mellotron, syntar och drömmande oktavkörer. Det som ger Augustines låtar en särskild skörhet och glöd är den lo-fi estetik som också ekar i ljudbilden. Som Gustafsson själv avslöjar är hans vokal på “Luzon” faktisk inspelad via hans dator utan en riktig mikrofon. Det är den ibland lite för överproducerade ljudbilden som annars råder i poplandskapet som förvrängs i det råa och opolerade uttrycket, som en sådan detalj bland annat ger. En balans som kräver konstant dynamik och anpassning i både produktion och låtskrivning – något Gustafsson också beundrat hos sina tidigare musikidoler. 

Den här indie- eran, som var för några år sedan med band som MGMT och Empire of the Sun, har jag alltid varit väldigt inspirerad av – det var många olika uttryck i samma band. På min debut EP är det också både plats för en låt som “Wishful Thinking”, som har ett kraftigt rockljud, och “Luzon” och “A Scent of Lily”, som är helt annorlunda men som väl kan passa in i samma universum. Och med varje låt som har blivit klar har vi fått en tydligare bild av vilket ljud vi gillar att utforska. Men det ska inte heller vara en begränsning – för vi vill inte göra samma låt två gånger. Man måste testa något nytt varje gång. Det är en balansgång. 

Precis som sångaren tillsammans med Rassmus och Agrin nördar ner sig i produktionslagren, är det också större pussel att få texterna helt på plats. För Gustafsson har lyrik alltid betytt mycket och han startade faktiskt att skriva texter och poesi redan som 9-åring, innan han ens börjat spela musik. Men även om det alltid har varit naturligt för honom att uttrycka sina känslor med ord, kan det ändå vara svårt att få allt att samlas och hamna på en högre nivå. 

– Ja, det kan några gånger vara en kamp med låtskrivandet, men jag upplever nödvändigtvis inte skrivkramp. Jag är bara väldigt hård mot mig själv. Det är viktigt att jag inte tycker att det låter löjligt, men att jag får fram det jag vill. Så vi finputsar rätt mycket. Men text är något av det som är roligast och när jag blir nöjd med den och sättet jag uttrycker mig på blir jag riktigt glad. 

»Jag vill inte stressa fram några releaser«

Den unga svensken har redan tagit sitt första små steg i karriären och hittills imponerat på hemmaplan, men trots den stora hypen har pressen av allas förväntningar inte väsentligt påverkat den jordnära artisten. 

 – Det var en ny sak, att det plötsligt fanns förväntningar på mig. Men så ska man komma ihåg att stå på sig, för jag vill inte stressa fram några releaser. Vi i teamet ska vara 100 procent nöjda och klara innan en ny låt kommer ut. 

Med en vår fylld av releaser, blev hösten 2019 använd till att ladda upp i soliga Los Angeles, där banken av låtar blev fylld på nytt och Augustine började förbereda sitt live-setup till framtida konserter. Även om Gustafsson inte har mycket mer erfarenhet av att stå på scen än några få skolkonserter som ung, verkar tanken av att spela live långt ifrån skrämma artisten. Det var då också en självsäker och övertygande Augustine, som intog by:Larm Festival för sin första konsert utanför Sverige. 

På tal om konserter är det även lätt att märka på Gustafsson att han är ivrig efter att komma ut att spela mer. Han förklarar att han ska använda 2020 till att utvecklas och få mer erfarenhet av att stå på scen.  

– Vi ska ge ut flera låtar och utveckla vårt live-setup, så att vi kan komma ut och spela mer. Jag har också långsamt en klarare bild av hela konceptet och lär mig saker hela tiden. Så vi ska bara fortsätta att bygga i vårt tempo. 

Även om det dessvärre inte kommer bli särskilt mycket på konsertfronten i år på grund av COVID-19, kan vi glädja oss åt att höra mer från artisten på streaming-sidan. Första smakprovet på detta var den nyutgivna singeln “Picking Up Speed”, där han återigen bevisar sin stora talang för att berätta relaterbara kärlekshistorier i drömmande indie-pop kompositioner.